خبر تشکیل صندوق توسعه ملی


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:تشکیل صندوق توسعه ملی یک گام بلند برای شروع و آغاز حرکتی توسعه ای است که ان شاء الله ما را از بلای نفت دور می کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:تشکیل صندوق توسعه ملی یک گام بلند برای شروع و آغاز حرکتی توسعه ای است که ان شاء الله ما را از بلای نفت دور می کند.

احمد توکلی روز پنجشنبه در اردوی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران که در مشهد برگزار شد، افزود:در سیاستهای کلی برنامه پنجم، رهبر فرزانه، بندی گنجاندند که به جای حساب ذخیره ارزی ، صندوق توسعه ملی با هیات امنا ایجاد شود تا دولتها نتوانند بی حساب از آن برداشت کنند و بخشی از درآمد نفتی از مصرف شدن برای بودجه دولت مصون بماند و صرف سرمایه گذاری بخش غیردولتی گردد.

وی افزود: تصمیم گرفته شد تا سالی 20 درصد از درآمد ارزی در این صندوق ذخیره گردد و یک دلارش هم صرف دولت نشود و فقط صرف سرمایه گذاری در بخش خصوصی شده تا به تدریج اتکای دولت به نفت کاسته شود.

او تاکید کرد:تاسیس این صندوق شروع و آغاز حرکت توسعه ای برای نجات از بیماری هلندی است و تمام همت ما در مجلس شورای اسلامی این است تا این صندوق، سوراخ نشود چون اگر یک سوراخ کوچک در آن ایجاد شود آن قدر مته می اندازند که مثل حساب ذخیره ارزی، خالی می شود.

وی خطاب به دانشجویان گفت:الان شما تا می توانید از صندوق توسعه ملی دفاع کنید که اگر باقی بماند شما وقتی به سن کار و تولید برسید چیزی هست که بهتر بتوانید وارد فضای کار و تولید شوید.

وی در توضیح بیماری هلندی در اقتصاد بیان داشت و گفت : کشور هلند در سال 1958 از گاز دریای شمال درآمد ارزی هنگفتی نصیبش شد و با بی احتیاطی این درآمد را خرج کرد و پدیده ضد صنعتی رخ داد که اسمش را بیماری هلندی گذاشتند.

وی اظهار داشت:در سالیان اخیر نیز ما با اتخاذ سیاست نادرست تکیه بیشتر به نفت در اقتصاد کشورمان با این بیماری مواجه بودیم.

وی گفت: نتیجه این تزریقات باعث گردید که پایه پولی از سال 84 تا 87 در عرض سه سال دو برابر ، نرخ تورم نیز در عرض سه سال بیش از دو برابر و واردات هم کمی کمتر از دو برابر شد.

توکلی اظهار داشت:برای اینکه این حالت بد رخ ندهد پول نفت باید به تدریج به اقتصاد تزریق شود به طوری که قدرت جذب در اقتصاد پیدا شود و این اشکال ظاهر نگردد.

او افزود: کویتی ها در سال 1973 میلادی که ارزش و قیمت نفت افزایش یافت دچار بیماری هلندی شدند و از آن سال به بعد سرمایه شان را در خارج سرمایه گذاری کردند و از سودش کشورشان را اداره کردند.

وی گفت: نروژ نیز یک صندوق توسعه درست کرده که پولهای نفتش را مستقیم داخل آن می ریزد و پس از سرمایه گذاری سودش را به تدریج تزریق می کند تا موجب خرابی اقتصادش نشود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: حساب ذخیره ارزی اولین قدمی بود که ما در این جهت طی برنامه سوم توسعه برداشتیم و قرار شد هر چه از پول نفت به دست می آید به اندازه بودجه دولت و سقفی که برایش تعیین شده به دولت بدهیم و بقیه را به این حساب بریزیم.

وی گفت:بنا شد قسمت و بخشی از موجودی حساب در اختیار دولت باشد تا هر وقت درآمد نفتی دولت از سقف مصوب کمتر شد از این حساب استفاده کند و ثبات در بودجه را تامین نماید و 50 درصد آن را هم به بخش خصوصی اختصاص دهند که در صنعت و کشاورزی سرمایه گذاری کند.

او افزود: در عمل در سال 91 وقتی آقای احمدی نژاد می خواست برود، حساب را جارو کردند و آن را مثل دل مومن تمیز و پاک نمودند و 19 میلیارد و 400 میلیون دلار هم تعهد ایفا نشده داشت، البته در این عیب همه دولتها مشترک هستند و آقای احمدی نژاد بیشتر از بقیه شریک است.

وی تاکید کرد: یکی از ضررهای نبود احزاب مستقل و قدرتمند در جامعه وقوع همین اتفاقات است چرا که نمایندگان نیز در استفاده از منابع نفتی برای حوزه های انتخابیه خود با هم رقابت می کنند و در وقوع این بلیه هم مجلس و هم دولت با هم مشترکند.

رییس سابق مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ، وضعیت مبتلا به اقتصاد کشور را حالت رکود تورمی دانست و افزود: رکود تورمی به وضعیتی گفته می شود که نرخ بیکاری و نرخ تورم با هم بالا باشد.

توکلی گفت:در این وضعیت، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی پایین است و اگر چشم انداز نیز امیدوارکننده نباشد، نرخ رشد سرمایه گذاری نیز پایین خواهد بود که منجر به افزایش نرخ بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم می شود.

وی بودجه نفتی بالا، اجرای نامناسب هدفمند کردن یارانه ها، اجرای نامناسب طرح مسکن مهر، بازار متلاطم ارز و تحریم های ظالمانه غرب را در ایجاد این وضعیت تاثیرگذار دانست.

وی علت اصلی عدم موفقیت هدفمند کردن یارانه ها را تعجیل در اجرای این برنامه دانست و گفت:در ایران در سال 2010 طی یک مرحله، ارزش و قیمت بنزین ناگهان 6/6 برابر و ارزش و قیمت گازوئیل پنج برابر شد و یارانه آن به شکل پرداخت نقدی سرانه در دسترس مردم قرار گرفت.

وی اظهارداشت: این در حالی است که در سایر کشورهایی که مثل این برنامه را به اجرا در آورده اند همچون غنا و شیلی ارزش و قیمت حاملهای انرژی در طی حدود هشت سال به حدود نصف افزایش ارزش و قیمت ایران در یک سال رسیده است و یارانه ها نیز تنها به اقشار آسیب پذیر و مستحقان واقعی پرداخت شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:مسکن مهر نیز اساسش بر تحقیقی علمی و برای حذف ارزش و قیمت زمین از هزینه تمام شده مسکن به منظور کاهش ارزش و قیمت مسکن برای اقشار مستضعف بنا شده بود که با سوء تدبیر به انحراف کشیده شد.

توکلی افزود:در مسکن مهر ابعاد طرح بسیار بزرگ و عظیمتر از ظرفیت تأمین منابع شد به طوری که به تدریج مسکن مهر از یک طرح حمایتی برای مستضعفان به یک طرح گسترده ملی مبدل شد.

او گفت:تأمین منبع این طرح نیز به شکل دستوری، اضافه برداشت و استقراض بانک مسکن از بانک مرکزی تامین گردید یعنی قصه دردآور چاپ و تزریق پول پرقدرت به اقتصاد ملی تکرار و تشدید شد.

وی درباره تلاطم های بازار ارز گفت:از 30 آبان سال 1390 تا 16 بهمن 1391 پول ملی ایران تقریبا دو سوم ارزش خود را از کف داد.

وی نوسانات نرخ ارز را برای اقتصاد کشور بدتر از افزایش نرخ آن دانست و افزود:اثر رانتی این نوسانات شگفت آور است و با یک محاسبه سرانگشتی، با 27 میلیارد دلاری که دولت دهم مدعی است ارز به ارزش و قیمت مرجع فروخته حدود 16 هزار میلیارد تومان سود بادآورده از جیب ملت به کیسه افراد قلیلی سرازیر شده است.

وی گفت:تلاطم های بازار ارز به شدت بر رکود تورمی افزود و این عامل، همراه با آثار وقفه ای هدفمندی، وضعیتی را رقم زده است که در سال 92 حتی بدون اجرای مرحله بعدی هدفمند کردن، تورم رکودی ادامه خواهد داشت و تداوم اجرای هدفمندی خطرناک مرگ آفرین خواهد بود.

او افزود: سهم تحریم ها در وضعیت کنونی اقتصاد مملکت ما حدود 30 تا 35 درصد است لذا بسیاراشتباه است که برخی به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای را فتحی بزرگ و عظیم بدانند چرا که 60 تا 70درصد مشکلات اقتصادی ایران مربوط به خود ایرانیان از دولت و ملت است.

وی تاکید کرد:مردم باید بدانند هر معالجه ای در اقتصاد با وقفه شروع می شود و زمان بر است و هر سیاستمداری که بگوید من حوزه اقتصاد را به شکل ضربتی اصلاح می کنم به نکته علمی آن توجه نکرده است .

جهت اطلاع از آخرین تغییرات وب سایت نازترین در خبرنامه وبلاگ ثبت نام کنید:




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



جمعه 1 آذر 1392